Popular posts

Labels

Aedes (3) AIDS (2) Denggi (2) Disease (1) Gaya Hidup (1) H1N1 (1) Kesihatan (3)

About

website hit counter
Hit counter by www.website-hit-counters.com website.

Páginas

Páginas

Buscar

Entradas populares

On Monday, June 8, 2009

Adakah gaya hidup kita sihat? atau kita benar-benar sihat. Kita juga terdedah dengan belbagai produk yang berkaitan dengan kesihatan. Ada yang melangsingkan badan. Ada yang menambah kecantikan atau awet muda, Ada yang menambah kekuatan dan macam macam macam lagi. Ada kala kita terpedaya atau tertipu. wang kita habis tapi hasilnya tak seberapa atau tak ke mana. Malah ada yang mengalami komplikasi kesihatan. Persoalannya benarkah kita memerlukan semua produk tersebut atau kita hanya perlu mengamalkan cara hidup sihat untuk kelihatan ceria dan sihat. Gaya hidup sihat ialah kita mengamalkan tingkahlaku yang positif dari sudut kesihatan bagi mengekalkan kesihatan fizikal dan mental. Antara amalan gaya hidup sihat ialah sentiasa bersenam, makan secara sihat berpandukan piramid makanan, tidak merokok, tidak minum alkohol atau arak, menjauhi najis dadah, kekalkan berat badan unggul, bijak menangani tekanan atau stres dan jauhi seks bebas.

Mengapakah kita perlu mengamalkan gaya hidup sihat?. kajian yang dijalankan oleh Kementerian kesihatan Malaysia, dewasa kini penyakit yang berpunca dari gaya hidup yang tidak sihat telah meningkat dan menjadi punca utama kematian. Contohnya HIV/AIDS pada tahun 1986 cuma ada satu kes di Malaysia tapi pada hari ini terdapat kira-kira 86,000 pembawa HIV/AIDS di Malaysia. Hampir 4 juta penduduk dunia mati akibat rokok. Hari ini kanser menjadi penyebab nombor satu kematian didunia dan di Malaysia. Kebanyakan pesakit kanser adalah mereka yang merokok.

Begitu juga penyakit darah tinggi, kencing manis atau diabetis, sakit jantung terus meningkat. penyakit penyakit ini adalah penyakit kronik yang tiada harapan untuk sembuh. Rawatan yang kita terima pada hari ini bukanlah untuk menyembuhkan penyakit tersebut tetapi kita mengawal penyakit tersebut dari menjadi lebih teruk atau untuk mengekalkan taraf kita kesihatan agar kita dapat menjalani kehidupan dengan baik. Apa bila kita gagal mengambil langkah pencegahan atau tidak mematuhi rawatan yang diberikan penyakit tersebut akan menyebabkan komplikasi yang teruk. Misalnya pesakit diabetis atau kencing manis jika tidak mematuhi rawatan dan mengawal pemakanan akan menyebabkan komplikasi kerosakan buah pinggang, kebutaan dan mati anggota badan. Malahan ada yang terpaksa dipotong berkali kali kaki mereka. Manakala penyakit darah tinggi jika mematuhi rawatan atau makan ubat dan mengawal pemakanan akan menyebabkan serangan jantung, strok dan kerosakan buah pinggang. Dengan kata lain kita akan bergantung kepada rawatan sehingga kita meninggal dunia

Persoalannya adakah kita sanggup makan ubat sepanjang hayat kita. Bagi mereka yang mengalami kerosakan buah pinggang, mereka terpaksa bergantung kepada rawatan hemodialisis iaitu 3 kali seminggu. Kos rawatan dialisis bagi setiap sesi di pusat hemodialisis swasta ialah antara RM 150.00 hingga RM 300.00. Dalam sebulan pesakit buah pinggang memerlukan kos rawatan antara RM 2,500.00 hingga RM 3,000.00. ini tidak termasuk perbelanjaan perubatan dan tambang perjalanan. Manakala untuk mendapatkan penderma buah pinggang bukan lah mudah dan pastinya kosnya juga adalah tinggi. Mampukah kita menanggung kos rawatan tersebut dan mengapa kita harus menderita seumur hidup sedangkan kita mampu mengubahnya. Marilah kita amalkan gaya hidup yang sihat. Marilah kita mulakan hidup kita dengan bersenam, makan secara sihat, tangani stres dengan bijak, tidak merokok dan jauhi seks bebas.

Bertindak bijak dan tepat amalkan gaya hidup sihat




Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments