Popular posts

Labels

Aedes (3) AIDS (2) Denggi (2) Disease (1) Gaya Hidup (1) H1N1 (1) Kesihatan (3)

About

website hit counter
Hit counter by www.website-hit-counters.com website.

Páginas

Páginas

Buscar

Entradas populares

On Saturday, July 17, 2010

Semasa menyertai program Jom Ganyang Aedes Peringkat Negeri Sarawak, di Sibu pada 15 Julai 2010, saya begitu tersentuh dengan sikap masyarakat kita yang tidak begitu mengutamakan kesihatan mereka.Walaupun kawasan mereka telah dilanda wabak denggi dan telah ada dikalangan mereka yang mati akibat dengan, ianya macam tiada memberi kesedaran kepada mereka. Mereka juga tak rasa itu suatu masalah kepada mereka. Biarpun telah diberikan pendidikan kesihatan agar menjaga kebersihan rumah, kawasan persekitaran dan memusnahkan tempat pembakan nyamuk aedes ianya macam mencurah air di daun keladi aje. Malah masa gotong royong dijalankan makin banyak kontena, botol dan bekas yang menakung air bertaburan dikawasan rumah mereka. Mereka juga tidak mahu ikut serta dalam gotong royong yang dijalankan walaupun dipujuk oleh YB Menteri. Mereka tengok aje peserta gotong royong kutip sampah.

Bagi mereka tanggungjawab menjaga kebersihan adalah tanggungjawab majlis daerah dan yang menjaga kesihatan adalah Jabatan Kesihatan. Tanggungjawab mereka ialah buang sampah supaya majlis daerah ada kerja. Tanggungjawab mereka dedahkan diri kepada penyakit jika tidak nanti orang kesihatan tiada kerja. ya lah kalu kawasan dah bersih macam mana orang Majlis daerah nak ambil sampah. Klu tidak yang sakit siapa pula doktor nak rawat. klu tiada pencuri nanti polis tiada kerja. Klu tiada kemalangan jalan raya nanti workshop tiada kerja.

Inilah sikap masyarakat kita. Sikap tak apa, Sikap sambil lewa. Sikap tak peduli dan sikap tidak bertanggungjawab.Sampai bila agaknya masyarakat kita akan begitu. Sampai bila agaknya akan ada masyarakat yang mengutamakan kesihatan dan mengamalkan gaya hidup sihat.

Kepada masayarakat malaysia sudah sampai masanya kita berubah. Marilah kita transformasi diri kita atau dalam islam marilah kita melakukan "hijrah"

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments